‘Er is gebeurt’. Wat doet dat met jou als je dat leest? Ben jij ook zo’n taalpurist? Als ik een d/t-fout zie staan, dan… Zonde denk ik dan. Aandacht afgeleid van de boodschap en direct een beeld over het artikel. Of als in een zakelijk schrijven staat ‘u dient’. Wat doet dat, als dezelfde organisatie beweert ‘wij zijn klantgericht’. Wat dacht je van ‘geachte’ in de aanhef van een brief. Weet je dat dit een jaren 30-woord is? En dat bij deze aanhef de afsluiting ‘hoogachtend’ hoort? Wat vind je daarvan: kan het nog in 2020 of niet? Dan krijg ik weleens de reactie: ‘ja maar onze klanten verwachten formele tekst’. Weet je wat ik dan zeg? ‘Beste meneer’ is ook zakelijk correct en tegelijkertijd maakt het de afstand tussen de schrijver en de lezer kleiner. Sympathiek, daar gaat het over. Inlevend schrijven, het taalniveau gebruiken wat de gemiddelde Nederlander makkelijk absorbeert. Zo min mogelijk overdreven moeilijke woorden, actief schrijven en schrijven vanuit het perspectief van de ontvanger. Da’s nog niet zo makkelijk!

Share This

Deel dit artikel

Deel dit bericht met je collega's en vrienden