Er is veel veranderd in het communicatielandschap. Ik herinner me de tijd dat je als communicatieprofessional vooral veel aan het zenden was namens je baas. Niets mis mee. De nieuwsbrieven vlogen je om de oren. Vaak op papier. En dan op het prikbord. Je collega stak een sigaret op achter zijn bureau en jij liep bevrijdend met de punaises naar de gang, even snakkend naar frisse lucht. In al die jaren is het communicatievak uitgegroeid tot een bloedserieuze discipline die succes of falen mede bepaalt. In professionele organisaties heeft communicatie een vaste plek aan de bestuurstafel gekregen. Het brengen van nieuws is vervangen door het delen van nieuws en het regisseren van boodschappen is vervangen door duiding, beïnvloeding, bridging en bonding. Wollige taal die eigenlijk zegt: ‘zorg dat je de relevante stakeholders op de juiste manier in beweging krijgt’. Soms snak ik terug naar die tijd van het prikbord. Wat was het simpel. Maar toch…de verdieping en verbreding van de communicatietaak leidt tot zoveel meer effect. Wat een fantastisch vak heb ik toch. Ik word al 28 jaar blij van geslaagde communicatie-interventies in organisaties. Dankbaar voor alle mooie opdrachten!

 

 

 

Share This

Deel dit artikel

Deel dit bericht met je collega's en vrienden