Een communicatieafdeling laten floreren eenvoudig? Met de juiste mensen en een heldere missie: Kansrijk! Maar wat zijn ‘juiste mensen’? Mensen met een klinkend cv? Een goed stel hersens is wel voorwaardelijk. Maar een gezond arbeidsethos en sociale vaardigheden voegen veel toe in het dagelijks functioneren in een team. Vragen die ik me dan stel: kan deze communicatiemedewerker empathisch luisteren? Dus niet horen met de intentie een bruggetje te maken naar zichzelf. Nee, invoelen wat de ander beweegt. En WIL de medewerker wel graag werken of is het een moetje vanwege de hypotheek of om andere financiële drijfveren? Is de medewerker samenwerkingsgezind? In welke mate accepteert hij of zij gezag of het talent van collega’s? En wat denk je van eigenaarschap, ondernemersgeest. Gaat de telefoon om 17.00 uur uit of zit hij of zij te popelen nog even de mail te checken ’s avonds. Kortom: een communicatieteam functioneert optimaal door kennis, ervaring, aansturing, maar vooral ook: uitmuntende sociale vaardigheden!